Letos jsem se rozhodl zdokumentovat jak se dělá harmonogramovadlo. Část první je o přípravě, kterou jsem se naučil za ta léta dělat, aby samotná práce pak byly jednodušší.
V zájmovadle byla možnost dávat mi poznámky. Většina je nechá prázdné, někdo tam dá speciální požadavky. I když neslibuji že je splním, stále je chci vidět v celkovém přehledu a když budu mít možnost přihlédnout k nim.
Jsou to ale většinou dlouhé texty (a nic proti tomu, je lepší když je vše popsané dostatečně dlouze a srozumitelně) a při práci na harmonogramu mám omezeno co se mi vleze na obrazovku (a chci vše důležité mít na jedné obrazovce) - proto první krok je, že poznámky převedu na krátké výrazy v minimální formě, abych jim rozumněl. Vlevo je vydět výstřih z výsledných poznámek po přepracování
Druhá část je vzít matici požadavků a předělat ji, aby splnila co jsem psal u poznámek - aby se na šířku vlezla na nějakých 70% obrazovky a já tak viděl vše o jednom člověku na jednom řádku.
Co proto dělám?
jména vypravěčů a aktivit zkrátím na nějaký alias a otočím nasvisle
hromědně odmažu "nemám zájem"
doplním vypravěčám modře co vedou
nahradím "mám zájem" za podžlucené x
nahradím "určitě chci hrát za podzeleněné xx
Takto je vše velmi skladné a vizuálně přehledné - nad touhle maticí budu trávit hoooodně času.
Každý do matice vyplnil kdy může hrát první/poslední hru - to nahradím za čísla odpovídající o kolikátou aktivitu se jedná (čtvrtek večer = 1, pátek ráno = 2,...)
Tohle dělám proto, abych dočasně přidal sloupec na spočítání, kolik her vlastně kdo hrát může a nechal excel aby ho porovnal se sloupcem, kolik her kdo hrát chce.
Skoro každý rok někdo napíše že chce hrát víc bloků než kolik bude aktivně na chatě, což v tomto kroku opravím - btw. tento rok se to nestalo a nic sem nemusel měnit.
Pak si barevně označím ty, kteří chtějí hrát přesně tolik her kolik budou na chatě bloků žlutě. zbylé (co budou na chatě víc bloků než her co chtějí) zeleně, abych věděl, u koho mohu nechat bloky volné a u koho ne.
Po odmazání dočasných sloupců pro auto-výpočty mi zůstane přehled jak je vidět vlevo.
Poslední z vyloženě přípravných kroků je spočítat, kolik vlastně má být jakých her, na to si vezmu a do sloupců dám:
seznam her a vypravěčů
z anotací kolik je max. účastníků na hru (a přičtu jedna za vypravěče)
z poznámek od vypravěčů kolik kdo je ochoten vést her
z matice zájmu kolik hráčů hru určitě chce hrát (značeno xx)
z matice zájmu kolik hráčů má o hru zájem (značeno x)
Po tomto sesbírání dat přidám:
sloupec kolik má být běhů dané hry, zatím prázdný
sloupec s auto-výpočtem míst co počet běhů hry násobí počtem účastníků dané hry
sumář celkových míst a sumář celkového zájmu
No a pak jdu ručně zkusit nastavit kolik by mělo být běhů her podle počtu lidí co hru určitě chce, případně poloviny lidí co má zájem (tohle je by-woko-wodhad).
V předchozích letech když jsem to takto udělal, tak počet chtěných míst byl vyšší než počet nabízených a šel jsem postupně zvyšovat počet běhů podle toho, kde byl zájem a zároveň byly vypravěči ochotni mít víc běhů. Letos je nabídka her tak velká, že už jen tohle úvodní rozdělení plně dorovnalo zájem a nic jsem tedy nepřidával.
Jak možná tušíte, grafovadlo je skoro stejná tabulka a vytvářím jej jen drobnou úpravou.
No a to by bylo k úvodním krokům vše - další krok o který se podělím v dalším článku je jak řeším čtvrteční a nedělní hry, což dělám vždy jako první plánování.